ابوالقاسم مستقیمی در راه مشاور نوشت:

تأخیر درابلاغ آئین نامه هدایت نامه تحصیلی کلاس نهم

نوشته : ابوالقاسم مستقیمی

نظام آموزشی 3-3-6  نظامی بدون مطالعه و عجولانه بود که در زمان صدرات دکتر حاج بابایی انجام پذیرفت اما اکنون این تحولات به کلاس نهم دوره اول متوسطه رسیده است و قرار است که در کلاس نهم دانش آموزان هدایت تحصیلی شوند و هنگام ورود به کلاس دهم انتخاب رشته کنند لذا یکی از مسائل مهم در این کلاس تصویب مقررات و دستودالعمل های مربوط به هدایت نامه تحصیلی است که باید روی آن مطالعه دقیق شود و چگونگی اجرای آن و عوامل اجرایی مشخص گردد.برای این منظور در بهمن ماه 93 آقای دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه ای چنین فرمودند:

http://www.iribnews.ir/NewsBody.aspx?ID=68040نقل از :

"علی اصغر فانی درحاشیه مراسم امضای تفاهم نامه وزارتخانه های آموزش و پرورش و ارتباطات وفناوری اطلاعات درمصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: پایه جدید نهم از سال تحصیلی آینده به پایه های تحصیلی افزوده می شود و انتخاب رشته دانش آموزان که پیش از این در پایه دهم تحصیلی انجام می شد به این پایه منتقل خواهد شد و دانش آموزان در پایان پایه نهم، رشته تحصیلی مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در دوره دوم دبیرستان انتخاب خواهندکرد.برای مطالعه بقیه مطالب اینجا را کلیک کنید

وی افزود: کمیته ای برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان برای تحصیل در دوره دوم متوسطه در آموزش و پرورش تشکیل شده و این کمیته قرار است شرایط تغییر زمان انتخاب رشته دانش آموزان از پایه دهم به پایه نهم تحصیلی را اجرایی کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این کمیته تا تابستان سال آینده فرصت دارد تا شرایط و نحوه انتخاب رشته دانش آموزان در رشته های مختلف نظری، فنی حرفه ای و کاردانش را عملیاتی کند."

هرچند که این فرصت برای مطالعه چنین امز مهمی بسیار کم است اما اگر کارشناسان منتخب از عوامل اجرایی هدایت نامه تحصیلی سالهای ترمی واحدی و سالی واحدی باشند می توانند نظام نامه ای بنویسند که لااقل مشکلات هدایت نامه قبلی را نداشته باشد. در هدایت نامه سالی واحدی مشکلات زیادی وجود داشت اما در طول سالیان هیچکس به فکرتعویض یا اصلاح این آئین نامه بر نیامد .

اصولاً هدایت نامه تحصیلی باید بر اساس رشته های دوره متوسطه تنظیم شود سوال این است که آیا در نظام 3-3-6 رشته های تحصیلی همان رشته های قدیم یعنی نظام سالی واحدی خواهد بود یا تحولی نیز در این قسمت بوجود خواهد آمداگر تغییرات اتفاق می افتد چگونه خواهد بود و آیا نویسندگان آئین نامه آموزشی از این تغییرات اطلاع دارند اگر ندارند چگونه می توانند آئین نامه هدایت نامه تحصیلی را بنویسند . و اگر رشته های تحصیلی در نظام 3-3-6 مشخص شده چرا اعلام عمومی نشده تا معلمان مشاوران و مدیران در باره آن مطالعه کرده و نظریات خود را اعلام کنند؟!من فکر می کنم به علت عجله ای که در تغییر نظام آموزشی صورت پذیرفته برنامه ریزان دست به ترکیب رشته های تحصیلی نمی زنند و همین رشته ها را در نظام نو نیز اجرایی می نمایندو اینجاست که لازم است حتماً ایرادات هدایت نامه کنونی رفع و معایب آن اصلاح گردد

من به عنوان مشاوری که به مدت21 سال مشغول به هدایت دانش آموزان کلاس اول بوده ام خوب این معایب را می شناسم که ایرادات اصلی زا در زیر به آن اشاره می کنم .

1-در هدایت نامه قبلی دانش آموزان به سه رشته و دو شاخه تحصیلی هدایت می شوند برای مثال دانش آموزی که نمره 10 ریاضی  بگیرد به شاخه فنی و حرفه ای هدایت می شود و این دانش آموز اجازه دارد با این نمره 10 در چهل رشته تحصیلی متفاوت درس بخواند و بین این رشته ها در هدایت نامه  هیچ تفاوتی وجود ندارد حال اگر این دانش آموز بخواهد در رشته سینما تحصیل کند و نمره ادبیات فارسی او زیر 10 باشد باز هم مجاز به انتخاب رشته فوق است یا اگر دانش آموز تصمیم بگیرد در رشته کامپیوتر درس بخواند و نمره زبان انگلیس او زیر 10 باشد باز هم اجازه ورود به این رشته را دارد اینجاست که یکی از مشکلات هدایت نامه کنونی آشکار می شود پس باید در آئین نامه جدید برنامه ریزان در نظر داشته باشند که ارزش رشته های فنی  و حرفه ای کمتر از ارزش رشته های نظری نیست و در هدایت نامه تحصیلی حتما باید دانش آموز به تک تک رشته های فنی حرفه ای هدایت شود به همین منظور بهتر است در هدایت نامه نمرات دروس موثر در رشته و نمرات تست رغبت و تست استعداد تعیین کننده باشد

2-تست های استعداد و رغبت سنج اولاً ایرادات فراوانی دارند ثانیاً اجرای آن در مدارس استاندارد نیست و معمولاً مشاوران برای اجرای تست محدویت های فراوانی دارند و نمرات این تست ها در هدایت نامه سالی واحدی خنثی است و در هدایت دانش آموز بی تاثیر است

3- مشاوران در این هدایت نامه 10 نمره سلیقه ای می دهند که هیچ ملاکی برای این نمره وجود ندارد که بهتر است این نمرات حذف شود

4- به نظر والدین و دانش آموز امتیاز پائینی داده می شود که معمولا این افراد در هدایت نامه تحصیلی نقش بیشتری دارند

5-حتماً باید برای انتخاب بهتر دانش آموزان با مشاوران فرصت های گروهی داشته باشند که البته در نظام سالی واحدی درس برنامه ریزی این فرصت را در اختیار مشاور قرار می داد اما بعداً این درس هم حذف شد و فرصت مطالعاتی مشاوران هم ازیین رفت

6- متأسفانه اکثر خانواده ها و دانش آموزان گرایش بیشتری به رشته های نظری دارند  و از انتخاب رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش رو گردان هستند لذا باید شرایط رشته های نظری مشکلتر باشد

7-اصولاً معدل دانش آموز باید یکی از فاکتور های هدایت نامه تحصیلی باشد که در هدایت نامه کنونی به آن توجه نشده است. 

در پایان خدا کند هر چه زودتر این آئین نامه ابلاغ شود و عوامل اجرایی مشخص شوند و کلاس آموزش ضمن خدمت برای بهتر اجرایی شدن آن برگزار گردد. به هر حال خیلی دیر شده و این تأخیر مشکل ساز خواهد شد.

18 تیرماه 94 – ابوالقاسم مستقیمی