چوپانانِ آباد

mostaghimi.25@gmail.com

حادثه تلخ در گردشگری چوپانان
منبع خبر :کانال تلگرامی ذبیگرام

خبر داغ هفته‌ی گذشته

حضور دانشجـووای تهرونی در آبادی

هفته‌ی گذشته چوپونون مهمونای عزیزی داشت. تو هر کوچه و خیابونی که پا مذاشتی اکیپای دوسه‌نفره از دانشجوها را میدیدی که دفتردستکشون دستشونه و دارن نقشه‌ی خونه‌ها را بررسی مکنن... 
دانشجو زیاد میومدن تکی، ولی اکیپ اینجوری که یهفته بمونن و اساتیدشونم باشن،  نشون از انجام یه کار بزرگ داشت نامه نگاریها شروع مشه، با میراث فرهنگی اصفهان، با نایین، با خانم زاهد و دهیاری چوپانان... 
و متوجه مشن که به کاهدون نزدند... 
و نهایتا پس از کسب مجوزهای لازم راهی چوپانان شدند

۴۰ تا دانشجو، و ۸ـ۷ تا از اساتیدشون 

دانشجووا تو یهفته‌ی گذشته معماری اکثر خونه‌های آبادیا رو کاغذ اوردن، درخصوص طرح هادی، تاریخچه و فرهنگ چوپانان اطلاعاتی گرفتن و قرار شد آرشیو سلام‌چوپانان و ذبیگرامم در اختیارشون قرار بدیم. 
دهیاری و دیگر ارگانای آبادی هم همت کردند و زمینه را برای کمک به تحقیقات این اکیپ فراهم کردند... 

بنظر مرسه ماحصل تحقیقات یهفته‌ای دانشجویان علم و صنعت، و ویرایش اکیپ اساتیدشون که بسیار ادمای فرهیخته و بزرگ و جامع‌نگری بودند، یه فصل زیبا در ثبت معماری روستا را رقم خواهد زد. 

شاید اگه قرار بود طرح هادی روستا اصلاح بشه، و یا همچین تحقیق گسترده‌ای از معماری روستا انجام بشه، دهها و شاید صدها میلیون هزینه برای آبادی داشت

ولی حالا اینکار با هزینه‌ی دانشگاه انجام شده و نام چوپانان منبعد در لیست روستاهای باارزش و روستاهای هدف گردشگری خواهد بود... 
و آیا ما میزبان خوبی بودیم برای مهمونایی که دارن به چوپانان کمک مکنن؟
 دانشجووا مگفتن: 
ـ ما از فرهنگ بالای چوپانانیها متعجب بودیم
ـ هیشکه یه متلک بمون نگفت تو یه هفته
ـ ما سفر اولمون نیست، خیلی جاها رفتیم، مزاحمت زیاد داشتیم
ـ یهفتهه حتی یه موتوری جلومون نپیچید
ـ روز اول اساتید همراهمون بودن، روزای بعد اکیپای ۳،۴ نفره شدیم، ولی روزای اخر تنایی هم غممون نبود
ـ مردم چوپانان حس اعتماد و پاکی کویر را به ما منتقل کرده بودند

تا اینکه اون اتفاق افتاد
لکه‌ی سیاهی به یه رویداد کاملا سفید و پاک... 
اتفاقی که بارها و بارها عذرخواهی و صورت‌ ب خاک مالیدن و توجیه‌کردنای مردم و ما و مسئولین، چیزی از زشتی کار کم نکرد... روزای آخر، برای یه دخترای دانشجو مزاحمت ایجاد مشه، که اگه جیغ و داد و کمک همسایه‌ها و دانشجووای دگه نمبود شاید اتفاق بدتری افتاده بود... 
دلم خیلی برا دخترو سوخت، اروم و بیزبون بود، از یه خونواده‌ی اروم، همکلاسیاش مگفتن ۴ ساله ما صدای اینا نشنیدیم بسکن ارومه، کاش یه ادم پاچه‌پاره مبود... 
اخرشم دخترو رضایت داد و سروته قضیه هم اومد که یهو ب گوش خونوادشون نرسه، که شاید دگه نذارن درس بخونه، که شاید دگه نذارن سفر بره... 
چقد خودخواهیای ما متونه تو اینده و تباه شدن زندگیا موثر باشه ولی حالیمون نیست... 

با جیغ و داد دخترو مردم مرسن، 
دانشجووای پسر یه دل سیر کتکش مزنن یارووا، و محمدرضا حلوانی هم دمش گرم مرسه و از خجالتش درمیاد، و پاسگاه مبرنش و.... 
یارو با ضمانت ازاد شد و سریع از چوپونون در رفت. الانم بعید مدونم چوپونون باشه. 
اما... 
روسیاهی این داستان موند برا ما... 
حالا هرچی مخای توجیه کن
ـ که این چوپونونی نبوده بخدا
ـ چوپونونیا با بیرجندیا فرق دارن
ـ که ما سابقه چنین چیزی نداشتیم
ـ که ما میزبانای خوبی برای گردشگرا هسیم
ـ که سوای از نیروی کار مفید، مهاجرت‌پذیری کنترل نشده متونه یه آسیب فرهنگی به اصالت چوپانان باشه

یارو کتکشا خورد، زن و زندگی خودشا وارد چالش کرد، کارشا تو نخلک ب چالش کشید... 
همه اینا اسیبایی هسن فردی... 
ولی
اما... 
چکار کنیم که فرهنگ چوپونون تحت نفوذ این مهاجرت‌پذیریها قرار نگیره؟ 
چجوری از حیثیت ابادی دفاع کنیم در مقابل این تعارض فرهنگی؟ 

غریبخونه که خاکش بر هوا رفت
غریب بیخونه شد، غیرت کجا رفت؟


یک سند معامله املاک قدیمی درچوپانان با خط و انشاء ملا



این هم سند دیگری به خط وامضای مرحوم ملا وعدد۲۲ بالای امضا
با تشکر از آقای عباس زاهدی که تصویر این سند را به چوپانان آباد ارسال فرمودند


یک سند ارزشمند مربوط به مرحوم حسین برجی

سندی قدیمی از معامله ملک بین
مرحومین حسین قاسمیان (برجی) و شیخ‌حسن دیمه کاری
سال ۱۳۱۹
عجب خطی
عجب نگارشی

روحشون شاد

به احتمال زیاد خط زیبای این سند دستخط مرحوم محمدرضا مستقیمی مشهور به ملا اولین معلم چوپانان است
منبع: کانال تلگرامی ذبیگرام
چوپانان آباد از جناب ذبیح مرتضوی به خاطر انتشار عکس های ناب قدیمی و اسناد نادر مربوط به چوپانان از ایشان تشکر می نماید
توضیحات بسیار گویایی را جناب آقای عباس زاهدی در مورد سند فوق بیان فرموده اند
سند بسیار ارزشمندی که در سایت گذاشتید خط مرحوم ملا میباشد امضای اول سمت راست هم امضای ایشان است عدد۲۲ بالای امضا  یاهو به حروف ابجد میباشد امضای بعدی امضای حاج محمد زاهدی جد حقیر میباشد امضای عباس میرزا دایی حقیر در زمان کدخدایی ایشان است درعین حال مهر مرحوم میرزا پدر متوفی ایشان نیز درآخر ورقه بنام علیمحمد نجفیان دیده میشود در هر حال سندی ارزشمند و تاریخی است دست شما درد نکند خیلی مایل بودم یک کپی از آنرا بدست میاوردم


هندونه دیم،  دقوملا

نوشته : محمود همایونی (م- حسرت)

سراسیمه خودم را بخانه رساندم .دلم شور میزد و بی دلیل مضطرب بودم اما وقتی بخانه رسیدم بدون سر وصدا وارد شدم آوای روح نواز مادر از درون اتاق بگوش میرسید که اشعاری از غزل زیبای عراقی را دکلمه میکرد 

ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی . . چه کنم که اینها هست گل خیر آشنایی . . همه شب نهاده ام سر چو سگان بر آستانت . . که رقیب در نیاید به بهانه گدایی .

کاملا مجذوب اشعار شده بودم و در آسمان خیالم عاشقانه پرواز میکردم .مادر ادامه داد مژه ها و چشم یارم بنظر چنان نماید . . که میان سنبلستان چرد آهوی ختایی 

وارد حیاط شدم و حضورم را با خواندن دنباله شعر به او اعلام کردم .سر برگ گل ندارم ز چه رو روم به گلشن . . که شنیده ام ز گلها همه بوی بیوفایی .صدای مادر از داخل اتاق بگوشم رسید که گفت فلانی کی اومدی ؟کجا بودی؟گفتم توی کوچه و خیابونا ولو و دلو بودم کاری داشتی؟در جوابم گفت بعد از ظهر که هوا بهتر و سرد تر شد خونه باش که با همسایه بریم دقو ملا هندونه دیم بکاریم .گفتم مادر تو را بخدا کوتاه بیا من نمیام میخوام برم باغ ملی بازی فوتبال کنم .با اعتراض گفت حالا اگر یکروز بازی نکنی میمیری؟من با این کمردرد و پادرد اگر تو نباشی کاری نمیتونم انجام بدم .توضیح اینکه آن سال بارون خوبی اومد بطوری که سیل عظیمی از کوه های عباس آباد اومد و قنات را هم کور کرد و محصولات کشاورزان زحمتکش آبادی را که در مسیر سیل بود از بین برد پیشروی سیل تا دق ملا ادامه داشت و دق را مملو از آب کرد .ما بچه ها هر روز برای شنا به آنجا میرفتیم در صورتیکه بسیار خطرناک بود حتی چندین بار نزدیک بود چند نفر از بچه ها که به فن شنا آشنا نبودن غرق بشوند و جان خود را از دست بدهند . بگذریم .ناچار بودم که امر مادر را اطاعت کنم لذا به او گفتم اگر بقیه شعر را بخونی باهات میام گفت همه را بلد نیستم گفتم من کمکت میکنم .از اتاق بیرون رفتم و در  آسمان حیاط گوشه باغچه نشستم .مادر آهسته شروع کرد 

به کدام مذهب است این  بکدام ملت است این . . که کشند عاشقی را که تو عاشقم چرایی؟. . به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادن . . که برون در چه کردی که درون خانه آیی . . . مادر به صدای زیبای خود شعر را کامل خواند و من غرق در خیالات خود روی گلیمی که در گوشه حیاط پهن بود دراز کشیدم و کم کم خواب چشمانم را فرا گرفت و به خواب سنگینی فرو رفتم .چند ساعت بعد با نهیب مادر از جا پریدم که خطاب به همسایه میگفت نگاه کن انگار که از صبح کوه کنده که بهوش نمیاد .بسختی از جا بلند شدم و با نارضایتی بدنبال آنان حرکت کردم .

ارادتمند م . حسرت مرداد ۹۸ چوپانان




برگزاری روز مزرعه پسته در روستای چوپانان

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نایین، در روز چهارشنبه مورخ 03/07/98 مراسم روز مزرعه پسته در روستای چوپانان واقع در بخش انارک شهرستان نایین با حضور آقایان دکتر صلحی و دکتر سماواتیان از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، آقایان مهندس حداد و مهندس شاهپوری از مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاوزی استان، مدیر جهاد کشاورزی و کارشناسان شهرستان نایین به همراه جمعی از باغداران خبره برگزار گردید. در این مراسم باغداران بصورت عملی با برخی از آفات و بیماری ها و همچنین مسائل خاکشناسی و بهبود تغذیه آشنا گردیدند و در ادامه کارگاه آموزشی در محل مرکز جهاد کشاورزی روستای چوپانان برگزار گردید و دکتر صلحی در مورد تغذیه، دکتر سماواتیان در مورد آفات و بیماری و مهندس حداد و مهندس شاهپوری در مورد مسائل آفات و بیماری و تغذیه پسته مطالبی را بیان نموده و در پایان به سوالات کشاورزان پاسخ لازم داده شد.

استفاده از این خبر بدون ذكر منبع ممنوع است



 بهره برداری از گیاه آنغوزه در منطقه انارک

نوشته : مهندس کیوان لوکی انارکی
منبع: کانال تلگرامی فرهیختگان انارکی
سلام. در خصوص بهره برداری گیاه انغوزه چند موضوع هست که چون مطرح شده بد نیست پاسخ داده شود تا حداقل شایعات کمرنگ شود.
انغوزه از گیاهانی هست که بهره برداری ان در قالب طرح بهره برداری و با مجوزات قانونی صورت میپذیرد و هر گونه برداشت در غیر این حالت تخلف بوده و پیگرد قضایی دارد. 
منطقه انارک اخرین بار در سال 93 بهره برداری شده و طی 5 سال گذشته منطقه قرق بوده است.
56603.jpg
در شهرهای جندق , خور , طبس و ...همه ساله بهره برداری صورت میگیرد و تاکنون نیز این گیاه منقرض نشده است. 

بهره برداری در قالب قرارداد با پیمانکار با پرداخت بهره مالکانه, ضمانت احیایی,و ضمانت بهره برداری اصولی صورت میپذیرد. 
انغوزه مراتع انارک از نوع انغوزه شیرین با مرغوبیت بالا میباشد که در معدود استانهایی مشابه ان وجود دارد. خبر اقای صفایی مربوط به انغوزه تلخ با شیر دهی بالا  مربوط به استانهای چهار محال و فارس و کرمان و خراسان میباشد. 
متاسفانه بهره بردار بومی در انارک وجود ندارد و اکثر بهره برداران از خراسان جنوبی میباشند. 
در منطقه تنها در جندق بهره برداران بومی مشغول فعالیت هستند و در بقیه شهر ها و استانها از جمله خور و بیابانک اردستان و استانهای یزد و کرمان بهره برداران عموما غیر بومی اند.
این فرصت متاسفانه در منطقه انارک هیچگاه مورد توجه جدی قرار نگرفته است که شاید دلیل اصلی ان زحمت فراوان و ارزش نه چندان زیاد ان در سنوات قبل بوده است. 
با افزایش قیمت دلار و با توجه به اینکه محصول انغوزه جزیی از اقلام صادراتی میباشد طی دو سال اخیر بازار این محصول داغتر شده و اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 
انغوزه یک گیاه چند ساله است و بعد از گذشت حدود هفت سال و بعد از اینکه گیاه به گلدهی رسید خشک شده و از بین میرود. پس اینکه بهره برداری باعث از بین رفتن ان شود هر چند صحیح میباشد ولی با پایان عمر گیاه نیز این اتفاق میافتد. 
در سال جاری بسیاری از همشهریان که به مراتع رفتند تعداد زیادی بوته که به گلدهی رسیده بود را مشاهده کردند که اینها قابلیت بهره برداری نداشته و گیاه نیز خشک شده و در سال اینده اثری از ان نیست. 
شاید بیش از هفتاد درصد پایه های قابل بهره برداری با گلدهی به پایان عمر خود رسیدند. هرچند با تولید بذر امیدواریم در سالهای اینده رویش بسیار خوبی را شاهد باشیم.
در خصوص بهره برداری موضوعی که معمولا مورد توجه قرار نمیگیرد اینست که ایا هر بوته ای قابلیت بهره برداری دارد؟ مسلما پاسخ منفی است. چرا که ریشه باید شرایط مناسب رشد و شیردهی را داشته باشد و معمولا از سال چهارم بهره برداری شروع میشود. پس اینکه بگوییم با بهره برداری این گیاه نابود میشود اصلا صحت ندارد. 
انچه که در سال جاری مورد بهره برداری واقع شده شاید یک هزارم بوته های قابل بهره برداری نباشد و رقم پایه های کم سال مسلما دهها برابر بیشتر است. 
از طرفی کلیه بهره برداران موظف به کاشت بذر در داخل چاله های موجود که به کول معروفند میباشند و این موضوع با اخذ ضمانت طولانی مدت از پیمانکار اخذ میگردد علاوه بر نظارتی که صورت میگیرد. 
در قالب طرحههای اصلاحی و احیایی نیز امسال در سطح یکصد هکتار عملیات کاشت انغوزه با اعتبار دولتی در همان منطقه انجام میشود که قرارداد ان نیز تنظیم شده است و در مرحله تحویل محل و شروع عملیات اجرایی قراردارد
و اما نکته اخر:
فرصتی بی نظیر در دل کوههای منطقه انارک نهفته است. ارزش اقتصادی بسیار زیاد و چه بسا بسیار بیشتر از نفت در کل ایران. 
بارها گفته ام و اینجا هم میگم اگر کسی با این منابع طبیعی قوی منطقه بگوید فقیرم یا کار ندارم مشکل از خود اوست. چرا؟
ریواس, اویشن,زیره,بذر انواع گیاهان,انغوزه, بادام کوهی, بنه, قدومه و دهها مورد دیگر که طبیعت به ما ارزانی داشته ولی استفاده اصولی از ان صورت نمیگیرد. 
یک بوته انغوزه حداقل 20 گرم شیره انغوزه تولید میکند فقط حداقل ها رو بیان میکنم. 
در منطقه انارک هر ساله بیش از یک میلیون بوته قابل بهره برداری وجود دارد. یعنی حدود 20 تن شیره انغوزه فقط. 
قیمت بازار ایران هر کیلو 90 تا 100 دلار توسط دلالان به صادر کنندگان فروخته میشود و قیمت صادر کننده به نظر شما چقدر است؟
اگر یک بررسی صورت دهید میتوانید به راحتی پی به موضوع ببرید. بررسی که من انجام دادم حداقل کیلویی 300 دلار. 
چرا دوستانی که در فکر اشتغال هستند به این موضوع بی توجهند. به حمد الله بسیاری از دوستان در خارج از کشور این قابلیت رو دارند که در مورد این موضوع کار کنند. قابلیت مراتع انارک سالانه فقط در مورد انغوزه چیزی حدود دو میلیون دلار تا 6 میلیون دلار بهره برداری میباشد. 
ایا به نظر رقم کوچکی هست؟
در مورد بقیه گیاهان دارویی نیز این موضوع با شدت و ضعف کمتر یا بیشتر صدق میکند. 
و جمله اخر اینکه فقط در قسمت جمع اوری بذر قیچ و انغوزه امسال اداره منابع طبیعی حدود 90 میلیون تومان بذر خریداری کرد از تعداد اندکی از مردم انارک. از یک میلیون تومان پرداختی به یک نفر داشته ایم تا 40 میلیون تومان به یک نفر




همه پیوندها
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو